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The Great Inca Trail

Qhapaq Ñan – Third Expedition

Published December 14, 2016 by Nick Stanziano

Qhapaq Ñan – Day 1. Third Expedition.
The team departed this morning from Jauja with 12 llamas heading along a transversal Qhapaq Ñan towards Pachacamac, 200 miles west, near the Pacific coast in southern Peru. At the height of the Inca’s reign, 600 years ago, Jauja was a major administration center, serving the empire’s expansion northward from their capital, 480 miles to the south at Cusco. Pachacamac in its own right was an important religious center going back two millennia and influenced successive cultures leading up to the Incas. It makes sense that the road linking these two ancient centers would be an equal in its planning and grandeur. It’s an example, as impressive as any other large scale public work of the empire.
In three days by foot west, we’ll arrive to the great Inca stairway in the shadows of the great Apu Pariacaca (mountain deity). The set of 1800 steps will be the entry to another three days on some of the most spectacular Qhapaq Ñan anywhere on the 25,000 mile network. Ten days from now, we should arrive to our finish point at Antioquia, where the Qhapaq Ñan starts to disappear closer to the coast. The terrain for most of our trek will float between 11,000 and 16,000 feet above sea level, perfect for the llamas with plenty of Ichu grass along the way.
Our first day on the route covered 15 miles and with better behaved llamas and more efficient llameros (llama handlers).  Our llameros, Flavio, Nicolas and Valentine are getting better at their craft. We also have two local llameros, Tito and Antonia, the latter being our first female llamero in 500 miles of Qhapaq Ñan we’ve trekked thus far and adds an interesting dose of female energy into the group. Regardless, she’s probably the most able llamero of the group and it’s her animals were working with while in the region. The majority female team at SA Expeditions might find this ironic that even on the Qhapaq Ñan I find myself collaborating with strong and talented women.
Nick Stanziano Chief Explorer SA Expeditions
Qhapaq Ñan – Día 1
Desde Jauja, esta mañana el equipo inició la expedición junto a doce llamas a lo largo de una transversal del Qhapaq Ñan en dirección hacia Pachacamac, 320 kilómetros al oeste, cerca de la costa sur peruana en el Océano Pacifico.
Hace 600 años, en la cima del reinado del Inca, Jauja fue un importante centro de administración que apoyó la expansión del imperio hacia el norte desde su capital, a 770 kilómetros al sur, en Cusco.
Pachacamac, fue un importante centro religioso que se remonta a dos milenios e influyó en las siguientes culturas incas. Tiene sentido que el camino que une estos dos centros antiguos haya contado con tal planificación y grandeza. Es un ejemplo que se suma a la lista de obras extraordinarias a gran escala del imperio.
Luego de tres días de caminata en dirección al oeste, estaremos llegando a la gran escalera Inca localizada en las sombras del gran Apu Pariacaca. El conjunto de mil ochocientos escalones será la entrada durante tres días a uno de los lugares más espectaculares de todos los 40,200 kilómetros que conforman el Qhapaq Ñan. En estos diez días de expedición llegaremos finalmente a Antioquia, más cerca a la costa donde el Qhapaq Ñan comienza a desaparecer. La mayor parte de nuestra caminata se realizará en alturas que van desde los 3,350 y 4,900 m.s.n.m, lo que es perfecto para las llamas ya que encontraremos abundante hierba de Ichu a lo largo del camino.
En el primer día de ruta hemos cubierto 25 kilómetros. Las llamas se han comportado mejor y los encargados de ellas, los “llameros”, están realizando su trabajo de manera más eficiente. Flavio, Nicolás y Valentín están mejorando en su labor. A ellos se han sumado dos llameros locales, Tito y Antonia, siendo esta última la primera mujer en acompañarnos luego de 800 kilómetros de expediciones por el Qhapaq Ñan. Ella añade una interesante dosis de energía femenina al grupo y debo mencionar que, probablemente, es la cuidadora con más capacidad dentro del grupo.
La mayor parte del equipo de SA Expeditions, conformado por mujeres, encontrara divertido que incluso en el Qhapaq Ñan me halle trabajando de la mano con mujeres fuertes y con mucho talento.
Nick Stanziano Jefe Explorador SA Expeditions

Qhapaq Ñan – Day 2. Third Expedition.
We’ve arrived to Rio Cochas after a 20-mile day, stretching a western path over two passes and high Andean plateau.  Valentin performed an offering to the earth asking for safe passage at the first mountain pass that we reached mid-morning. The offering consists of wrapping alpaca fat into coca leaves, with flowers and various plants, placing them into a paper and putting it into the ground.
Ever since I began walking the Andes with Valentine a decade ago in Choquechaca outside the Sacred Valley where we met, he has always been consistent with his ceremony. Valentine is like the wise uncle of the group, and in fact, Flavio and Nicolas call him tío, meaning uncle in Spanish. Walking hundreds of miles in the remote Andes, you always having to rely on your team and animals to stay safe and warm; which makes you quickly appreciate Valentine’s presence.
He is as strong as an ox and has been at the front with me on this route, setting the pace and sniffing out the road. Hiking the Qhapaq Ñan can often be about picking up small signals every 10 to 50 feet; a line of rocks here, an impression in the ground there. You also eventually get into the minds of the Inca engineers that built it, understanding their preferences of building the road efficiently with the landscape. Valentine has a sixth sense in this regard, and I try all the while to keep up and learn the flow of the road alongside him.  Really, the whole team is getting into the Qhapaq Nan groove, more every day that we progress along its path.
Nick Stanziano Chief Explorer SA Expeditions
Qhapaq Ñan – Día 2
Luego de 32 kilómetros de caminata marcando el paso por el occidente entre dos montañas en las alturas de la puna llegamos a Rio Cochas. Valentín hizo una ofrenda a la tierra para poder atravesar el primer tramo de manera segura, al mismo que llegamos a media mañana. La ceremonia consiste en envolver la grasa de alpaca en hojas de coca con flores y varias plantas, colocándolas en un papel y poniéndolas en el suelo.
Luego de conocer a Valentín hace diez años en la comunidad de Choquechaca en el Valle Sagrado y de recorrer los Andes con él puedo afirmar que nunca ha dejado de realizar la ceremonia en cada salida realizada. Valentín es como el tío sabio del grupo y de hecho, Flavio y Nicolás lo llaman así. Caminar cientos de kilómetros en los remotos Andes teniendo que apoyarnos entre nosotros y los animales y mantenernos a salvo, nos hace apreciar la presencia y tradición de Valentín.
Él es fuerte como un buey y ha estado siempre por delante del equipo conmigo en estas rutas, marcando el paso y rastreando el camino. Caminar el Qhapaq Ñan a menudo puede definirse en tomar pequeñas señales cada tres a quince metros; una línea de rocas aquí, una impresión en el suelo allí. Eventualmente, logras ponerte en el lugar de las mentes de los ingenieros inca que construyeron este gran camino, entendiendo sus preferencias y motivos de construir la carretera de manera eficiente y en tono con el paisaje. Valentín tiene un sexto sentido e intentó todo el tiempo seguir y aprender el flujo a lo largo de la carretera. Realmente todo el equipo está entendiendo mejor el surco de Qhapaq Ñan al pasar todos los días a lo largo de sus tramos.
Nick Stanziano Jefe Explorador SA Expeditions
Qhapaq Ñan – Day 3. Third Expedition.
We arrived to Ninabamba after a big day, hiking along the Cocha River. Tonight’s 15,000-foot camp has a heavy dusting of snow, but it hasn’t dimmed our excitement of reaching the great Inca steps at Pariacaca tomorrow. This iconic section of the Qhapaq Ñan world is something I’ve seen in pictures for years and I can’t help reflecting on what got me here.
My youth was filled with adventure alongside my father who was part explorer, hobo and philosopher, all in one. We would spend weeks camping in the Sierra Nevada’s in California, learning the ways of the mountains and connecting with the world, different from my reality in public school learning to be a part of society. Thirteen years ago, at 23 years old, when I decided I was moving to the Andes, from a comfortable Southern California beach town, it was the images of the Andes and Inca Road that filled my mind.
Today, at 36 years old, those childhood dreams that began alongside my dad have come full bloom. The Sierra Nevada’s, my education, my company, my family, my spirit, my dad, my love affair with Peru… my drive to hike 2,000 miles on the Qhapaq Ñan is an intersection of them all.
What started as a personal journey, has now become a collaboration of many people around the world – a few walking, many who are not – who think the task at hand goes far beyond one person. We share this great ancient road as a team, believing it’s an activity that can bring forth positive action towards its conservation and the populations along its route.
Nick Stanziano Chief Explorer SA Expeditions
Qhapaq Ñan – Día 3
Después de un gran día caminando por el río Cocha llegamos a Ninabamba. Nuestro campamento a 4 600 m.s.n.m tiene rastros de nieve, sin embargo, esto no ha disminuido la emoción que tenemos al pensar en que llegaremos mañana a los grandes escalones Incas en Pariacaca (https://www.saexpeditions.com/blog/pariacaca-in-literature-of-gods-engineers-and-doctors/). Esta sección icono en el Qhapaq Ñan es algo que he visto en fotos o imágenes durante años y no puedo dejar de pensar en cómo he llegado aquí.
Mi adolescencia estuvo llena de aventuras junto a mi padre quien fue parte explorador, vagabundo y filósofo, todo en uno. Pasamos semanas acampando en Sierra Nevada en California, aprendiendo los caminos de las montañas y conectándonos con la naturaleza, algo que era muy diferente si lo comparo con la realidad que vivía en la escuela pública mientras aprendía a ser parte de la sociedad.
Trece años atrás, cuando decidí mudarme de una cómoda ciudad costera del sur de California a los 23 años, las imágenes de los Andes y el Camino Inca me llenaron la cabeza de grandes ideas.
Hoy a los 36 años de edad, los sueños de mi infancia que comenzaron al compartir tiempo junto a mi papá han llegado a florecer. Sierra Nevada, mi educación, mi empresa, mi familia, mi espíritu, mi papá y mi romance con Perú… mi deseo a caminar 3 200 kilómetros por el Qhapaq Ñan es un intercesión de todo.
A pesar de que este proyecto comenzó como un viaje personal, ahora se ha convertido en una colaboración de muchas personas en todo el mundo – pocos caminando y muchos que no - que piensan que la tarea en cuestión va mucho más allá de una sola persona. Compartimos este gran antiguo sistema de carreteras como un equipo, creyendo que es una actividad que la que se pueden generar beneficios hacia la conservación y mejoras en las poblaciones a lo largo de la ruta.
Nick Stanziano Chief Explorer SA Expeditions

Qhapaq Ñan – Day 4. Third Expedition.
Today we passed one of the most beautiful and impressive stretches thus far on the Qhapaq
Ñan. Departing Ninabamba, we arrived to the great Inca staircase in the shadows of Apu Pariacaca, which serves as an entry way (or exit depending upon direction) of 7 miles of Qhapaq Ñan that felt more like a temple than a road.
At the base of the staircase is a glacial valley with a lake and the nearby caves of llamamachay (previously known as Cuchimachay) with drawings of llamas from the earliest of humans in the region. The road then descends on a stone path built within the grooves of the smooth glacier rock. You become surrounded by waterfalls of all sizes and then road and stream seem to be one with the tops of the paved rock just above the water line. Then right when you think the scene can’t get any more heavenly, Lake Mullucocha reveals itself with a massive waterfall coming off the glacial rock into its waters, with the Qhapaq Ñan above.
There was an aspect of pilgrimage that many transversal Qhapaq Ñans served. It was the vein where coastal and Andean societies exchanged with one another and which tribute, cleansing and ceremonies were key components of the journey. European religions demonstrated influence through conquering nature and building massive churches. Whereas the Incas - and Andean societies before them - built temples that leveraged nature to demonstrate their power.
After four days of pilgrimage to get here, the Inca’s great collaboration with nature that we witnessed today has move my soul and I have become a believer!
Nick Stanziano Chief Explorer SA Expeditions
Qhapaq Ñan – Día 4
Hoy hemos recorrido uno de los tramos más bellos e impresionantes del Qhapaq Ñan. Partiendo desde Ninabamba llegamos a la gran escalera Inca en las sombras de Apu Pariacaca, con lo que se marcó el inicio de los próximos 11 kilómetros de tramo del Qhapaq Ñan que se asemejaba más a un templo que a un camino.
En la base de los escalones se encuentra un valle glacial con un lago y las cuevas de Llamamachay (anteriormente conocido como Cuchimachay) las cuales tienen dibujos de llamas hechos por las primeras personas en la región. El camino desciende luego sobre un sendero de piedra construido dentro de los surcos de la roca glaciar lisa. En un punto te encuentras rodeado por las cascadas de diferentes tamaños y es ahí donde el camino y la corriente de agua con rocas por encima de esta parecen ser uno solo. Cuando se piensa que el paisaje no podría sorprendernos aún más, el Lago Mullucocha revela una imponente cascada que sale de la roca glacial hacia la laguna con el Qhapaq Ñan por encima.
Existian diversos motivos  de peregrinación y fueron las transversales del Qhapaq Ñan con las que se logró esto. Estas transversales fueron la vena de donde las sociedades costeras y andinas pudieron intercambiar productos entre sí y en donde el tributo, limpieza ritual y ceremonias fueron componentes clave para la realización de cada viaje. Las religiones europeas demostraron su influencia a través de la conquista de las tierras y la construcción de iglesias masivas, cuando en cambio las sociedades Inca y andina construían antes de este importante acontecimiento templos que empoderaban la naturaleza para demostrar su grandeza.
Después de cuatro días de caminata para llegar a este lugar y poder observar el trabajo del Inca con la naturaleza tengo el alma conmovida y me he convertido en un creyente!
Nick Stanziano Jefe Explorador SA Expeditions

Qhapaq Ñan – Day 5. Third Expedition.
We descended from last night’s camp at Tambo Real in the department of Junín and arrived on a well-defined Qhapaq Ñan to the department of Lima at the provincial capital of Huarochirí. Peru is broken up into departments, provinces and eventually districts and the national identity card of every Peruvian explicitly notes these three levels of association. I’m classified for example as (I became a nationalized citizen in 2012) - Department Lima, Province Lima, District Miraflores, whereas Flavio, Nicolas and Valentines are - Department Cusco, Province Urubamba, District Ollantaytambo. When passing through many so many departments and provinces, you begin to see how these regional and local associations make a difference.
For example, our local llameros Tito and Antonia who are classified as - Department Lima, Province Huarochirí, District Tanta - did not have any personal connections with the communities in the department of Junín, but once we passed over to the department of Lima and especially as we got closer to their district of Tanta, they seemed to know everybody along the route.
The district of Tanta is famous for maintaining the practice of using llamas for cargo. On our five month, 2,000 mile north to south journey next year, from Cuenca, Ecuador to Cusco, Peru, we will need to refresh our animals at least every month and Tanta’s strategic location in the southern half of our long journey is ideal to source llamas from. We plan to use llamas from Tanta for an approximately 400 mile stretch north and south of Jauja.
Due to the decline in the practice of using llamas for cargo in the Andes, our working relationships with two llama communities, Tanta in the south and Olleros in the north (see our expedition from August on this blog) to source llamas is critical. We also have a flock of llamas in the Sacred Valley (see our expedition in October on this blog) that will carry our gear the beginning and the last month of the route.
We hope the injection of capital to llama communities and the revival of using llamas for long distance expeditions in the Andes, will bolster this dying practice, going back thousands of years.
Nick Stanziano Chief Explorer SA Expeditions
Qhapaq Ñan – Día 5
Terminamos la caminata descendiendo desde el campamento donde pasamos la noche en Tambo Real en el departamento de Junín. Llegamos a una parte bien definida del Qhapaq Ñan localizada en la provincia y capital de Huarochirí en Lima. Perú se divide en departamentos, provincias y eventualmente distritos. Cada documento de identidad de los peruanos describe de manera clara estos niveles. En mi caso – yo me convertí en ciudadano con residencia peruana en el 2012 – mi documento de identidad indica el departamento Lima, provincial Lima y distrito de Miraflores. Flavio, Nicolas y Valentin tienen indicado en sus documentos el departamento de Cusco, provincial Urubamba y distrito de Ollantaytambo. Al atravesar gran cantidad de departamentos y provincias uno comienza a notar la importancia de estos detalles claves.
Por ejemplo, los encargados de cuidar nuestras llamas, Antonia y Tito que tienen la siguiente información en sus documentos de identidad: departamento Lima, provincia Huarochirí, distrito Tanta, no tienen ninguna conexión cercana con las comunidades en el departamento de Junín. Sin embargo una vez que pasamos por el departamento de Lima, y especialmente a medida que nos acercamos a Tanta, parece que nuestros llameros conocieran a todos los que se cruzan en la ruta.
El distrito de Tanta es famoso por mantener la costumbre de usar llamas como animales de carga. En el viaje de cinco meses el año que viene, por 3,200 kilómetros del norte a sur desde la ciudad de Cuenca, Ecuador, a Cusco, Perú, tendremos que cambiar a nuestros animales por lo menos una vez al mes y el distrito de Tanta está situado en una ubicación ideal para realizar estos cambios. Planeamos usar las llamas de Tanta por 640 kilómetros desde norte a sur en Jauja.
Debido a la disminución en la práctica del uso de llamas como animales de carga en los Andes, nues-tras relaciones de trabajo con dos comunidades que usa estas lamas, Tanta en el sur y Olleros en el norte (ver nuestra expedición de agosto en este blog) es crítica. También tenemos un rebaño de llamas en el Valle Sagrado (ver nuestra expedición en octubre en este blog) que usará nuestro equipo el principio y el último mes de la ruta.
Esperamos que la inyección de capital a las comunidades que cuentan con estas llamas y el resurgimiento del uso de llamas para expediciones de larga distancia en los Andes refuercen esta práctica expirante, retrocediendo miles de años.
Nick Stanziano Jefe Explorador SA Expeditions

Qhapaq Ñan – Day 6. Third Expedition. Today was a long day, nearly 11 hours of walking and we finally arrived to Lahuaytambo, a quaint town perched on a mountaintop, surrounded by andenes (terraced hillsides) and laden with canals. If Machu Picchu would have remained continually inhabited since the Inca times, passing through colonialism, the 20th century, and eventually cable television and cell phone towers...I imagine it would look like Lahuaytambo.
It’s unbelievable to think were only four hours by car from the capital city of Lima with 10 million inhabitants and yet, there is almost no income from tourism here. For most Limeños (locals of the city Lima) with disposable income, travel to Disney world or visiting the shopping mall in Miami was a signal of status and a modern lifestyle. Traveling to the poorer countryside whether it was to see grandma or for leisure travel was not considered. Although Peru’s rapid development of the past two decades, which has brought increased education and awareness of their own country has opened a significant market for airlines and tourism companies serving Peruvians. An extended weekend to Cusco is now a staple of the middle-class lifestyle along with an SUV and apartment. The largest Peruvian hotel chain Casa Andina with 27 hotels in country used to primarily serve foreign leisure travelers only a decade ago. Today, the domestic market both in leisure and business have become a significant, if not majority, part of their business.
It’s this trend that I see as promising for development in places like Lahuaytambo, only an afternoon drive away from the city. It’s also a trend that is a counterweight against the centralism of Lima culture where one third of the country’s population lives. Ever since the conquest of white Europeans who established their capital in Lima, Peru has always been challenged in establishing a single national identity that encompasses the millions of campesinos in the countryside, along with white European descended Limeños. The Qhapaq Ñan - a vein that connected cultures of all types for hundreds of years from the Incas to colonial era - can serve as a native example of successful integration. An integration that harnessed the productive capacity of an entire country that builds a society of equality and understanding of people with different culture and lifestyles. When this day comes, Peru will share its place alongside the great nations of the world.
And maybe one day, Limeños might even consider it “cool” to boast on social media about hiking the Qhapaq Ñan to Lahuaytambo.
Nick Stanziano Chief Explorer SA Expeditions
Qhapaq Ñan – Día 6 Hoy tuvimos un largo día, caminamos casi once horas hasta que finalmente llegamos a Lahuaytambo, un pintoresco pueblo ubicado en la cima de una montaña, rodeado de andenes y cargado de canales de agua. Si la ciudadela de Machu Picchu hubiera permanecido inhabitada desde tiempos incaicos, para luego pasar por el colonialismo en el siglo XX y, finalmente, a la televisión por cable y las torres de telefonía celular ... Me imagino que sería como Lahuaytambo.
Es increíble pensar que estamos a sólo cuatro horas en auto de la capital de Perú, Lima, con 10 millones de habitantes y que no se observe a casi ninguna persona viniendo a hacer turismo a este lugar y por ende no se generen ingresos por esta fuente. Para la mayoría de los limeños que cuentan con un sueldo mensual sobre el promedio, viajar al extranjero y visitar “Disney World” o algún centro comercial en Miami es una señal de estatus y un estilo de vida moderno. Por el contrario, viajar a la campiña más pobre, sea con el motivo de visitar a algún familiar o simplemente salir de viaje no se considera como primera opción.
Estas dos últimas décadas el Perú ha presentado un rápido desarrollo lo que ha traído una mejora en educación y conciencia del propio país, y con esto se ha abierto un mercado significativo para las aerolíneas y empresas de turismo que sirven a los peruanos. Un fin de semana sumado con uno o dos días más de viaje a Cusco es ahora una opción en la mayoría de las familias de clase media, las mismas que cuentan con modernos autos y departamentos o casas. La mayor cadena hotelera peruana, Casa Andina, con veintisiete hoteles en el país, solía servir principalmente a los viajeros extranjeros que viajaban por turismo hasta hace sólo una década. Hoy en día, el mercado doméstico tiene gran acogida y no solo se ha convertido en una parte importante, sino una gran parte del negocio.
Es esta tendencia que veo como prometedora para el desarrollo en lugares como Lahuaytambo que como ya mencioné, se encuentra a solo una tarde en coche desde la ciudad. Es también una tendencia que genera un tipo de equilibrio contra el centralismo de la cultura de Lima donde vive un tercio de la población del país. Desde la conquista de los europeos quienes establecieron su capital en Lima, el Perú siempre ha sido retado a establecer una identidad nacional única que incluya a los miles de campesinos que viven en el campo junto con los descendientes europeos limeños.
El Qhapaq Ñan - una vena que conectó culturas de todo tipo durante cientos de años, desde los Incas hasta la época colonial - puede servir como un gran ejemplo oriundo de esta exitosa integración. Una integración que aprovechó la capacidad productiva de todo un país, en donde se construye una sociedad de igualdad y comprensión de las personas con diferentes culturas y estilos de vida. Cuando llegue este día, el Perú compartirá su lugar junto a las grandes naciones del mundo.
Tal vez un día, los limeños podrían considerar interesante presumir en las redes sociales sobre el camino Inca, Qhapaq Ñan en Lahuaytambo.
Nick Stanziano Jefe Explorador SA Expeditions

Qhapaq Ñan – Day 7. Third Expedition.  We arrived with llamas after seven days walking from the Andean highlands at Jauja to Antioquia within 50 miles of the Pacific Coast...Our finish point for now on the Qhapaq Ñan. We had a host of town officials and locals greeting us in the town park with amazement to see the first llama train to arrive to town in more than 50 years. The traditional practice of exchanging goods from the Andes to the Coast, locally known as trueque, was prominent for millennia. Although we are not carrying llama jerky or textiles from the highlands in exchange for sweet potato and yucca from the coastal range... we are exchanging people and ideas...tourism.
Today tourism is a vehicle in which those in Antoquia have been able to connect to their past. The town’s people marvel at the animals alongside modern tents and equipment, the cargo that arrived over the mountains, making for an incredible site. It’s only those over 60 years old in Antioquia that remember the last time the llamas arrived.
And Antonia and Tito, our llameros from the highlands at Tanta, we say goodbye to for now. Their sense of accomplishment - never having been this close to the coast before - preserving a practice of their ancestors who traversed this route - is palpable. It was their grandparent’s generation that last came this far west with their llamas.
Antoquia will be our last lesson on the road for now. We will be sitting out the rainy season and preparing for next April 2017 when we depart on our 2,000-mile journey on the Qhapaq Ñan from Cuenca, Ecuador to Cusco, Peru. We will be joined by many friends you’ve met so far, and will be sure to meet many new ones too.
Nick Stanziano Chief Explorer SA Expeditions
Qhapaq Ñan – Día 7 Luego de siete días caminando desde las altas tierras de Jauja hemos llegado a Antioquia, ubicado a 80 kilómetros de la costa del Océano Pacifico, que es el punto final de esta tercera expedición por el Qhapaq Ñan. Nos recibió un grupo de funcionarios de la ciudad quienes fueron nuestros anfitriones y nos dieron la bienvenida mientras los locales nos saludaban en el parque de la ciudad con asombro por ver la llegada de nuestras llamas por primera vez luego de cincuenta años. La práctica tradicional del intercambio de mercancías desde los Andes hacia la costa y viceversa, conocida como trueque, fue realizada a gran escala durante milenios. Sin embargo, no estamos llevando cecina de llama o textiles a cambio de tubérculos como papas y yucas de la costa... en esta oportunidad estamos intercambiando ideas y turismo.
Hoy en día el turismo es un vehículo en el que los pobladores de Antioquia han podido conectarse con su pasado. La gente del pueblo se maravilla al ver a los animales junto a todo el equipo que usamos en nuestros campamentos, las carpas modernas y la tecnología, todo esto cruzó los andes, creando una linda escena. Sólo los mayores de 60 años en Antioquia recuerdan la última vez que llegaron llamas a su pueblo.
Antonia y Tito, los responsables de cuidar las llamas quienes se unieron a nuestra expedición desde el altiplano de Tanta, se despidieron -solo por ahora- del resto del equipo. La sensación de realización, estando tan cerca de la costa como nunca antes y de preservar una práctica de sus ancestros que atravesaron esta ruta es palpable. Fue la generación de sus abuelos quienes fueron los últimos en llegar a este lugar desde el extremo oeste con sus llamas.
Antioquia será nuestra última expedición que nos sirve de enseñanza en estos caminos. La temporada de lluvia empieza ahora y nosotros nos prepararemos para nuestra gran expedición, un viaje de 3,200 kilómetros en Abril 2017 por el Qhapaq Ñan desde Cuenca, Ecuador hasta Cusco. Nos reuniremos con los amigos que hemos conocido hasta ahora, y seguro que conoceremos muchos más.
Nick Stanziano Jefe Explorador SA Expeditions

Qhapaq Ñan – Day 8. Third Expedition.
In the end, we made the 170 miles walk from Jauja to Antioquia in seven days, two day less than planned. The improved management and behavior of the llama on this trek meant that we could dedicate an extra few hours a day walking as opposed to rearranging cargo and other delays of the llama that occur with a less trained team. We averaged about 25 miles per day, equivalent to hiking the traditional four day Inca trail from the Sacred Valley to Machu Picchu every day, for seven days straight. That’s about the same distance per day hiked by those trekking the entire 2600-mile Pacific Crest Trail, along the crest of the Sierra Nevada’s and Cascade ranges in the United States, in a 4-month season. It is something of this magnitude, which we will do on the Qhapaq Ñan, starting in April 2017.
In parallel with sharing the historical, ecological and cultural marvels, we aim to place the Qhapaq Ñan alongside the great long distance walking trails on the planet. The 2000 miles path from Cuenca, Ecuador to Cusco, Peru can become a vein of economic activity through tourism. A feat that will require persistence and common vision from local and national governments alongside private industry. The Pacific Crest Trail going from Mexico to Canada along the spine of the Sierra Nevada’s and Cascade ranges was a vision began in 1932 by Clinton C. Clark, which took 60 years to be considered complete and with a network of “trail angels” overseeing its maintenance.
Although the Qhapaq Ñan has already been a contiguous stone trail along the spine of the Andean since the 1400’s at the height of the Inca Empire and the traditional communal work structure of the Andes, which road maintenance was a part of, is a cultural practice already in place that can be organized and directed just like the “trail angels” of the Pacific Crest Trail. This is not even mentioning that the Qhapaq Ñan is one of the greatest public works of ancient man, with millennial cultures still along its route. It will become one of the great long distance hiking trails in the world, and our explorations and stories along the way we hope will serve for generations of walkers who come after us.
Nick Stanziano Chief Explorer SA Expeditions
Qhapaq Ñan – Día 8
Culminamos con la expedición de 320 kilómetros desde Jauja a Antioquia en solo siete días, dos días menos de lo planeado. El progreso en el manejo y control de nuestras llamas en esta caminata significó poder dedicar unas horas extras al día explorando en lugar de re-ordenar la carga o tener otros retrasos que se producen con un equipo menos entrenado. Durante siete días caminamos en promedio alrededor de 40 kilómetros por día, distancia que equivale a la caminata de cuatro días en el tradicional camino inca desde el Valle Sagrado hacia Machu Picchu - 41 kilómetros en total.
Si buscamos un punto de comparación podemos decir que caminar estos 40 kilómetros cada día por el Pacific Crest Trail desde Sierra Nevada hasta los andes Cascade en Estados Unidos es la misma distancia que caminaremos por día en la expedición que realizaremos por el Qhapaq Ñan en nuestro gran proyecto durante cuatro meses en Abril del próximo año,No solo queremos compartir las maravillas históricas, ecológicas y culturales del Qhapaq Ñan, si no también queremos establecer a este gran camino inca a la par de grandes caminos de larga distancia en el mundo. El tramo de 3,200 kilómetros de Cuenca, Ecuador hacia Cusco, Perú puede convertirse en una principal actividad económica a través del turismo. Una hazaña que requerirá persistencia y trabajo de la mano de los gobiernos locales y nacionales junto con la industria privada. El Pacific Crest Trail que va de México a Canadá a lo largo de las cordilleras de Sierra Nevada y Cascade fue una visión que Clinton C. Clark tuvo en 1932, la misma que tomó 60 años para ser considerada completa y con una red de trabajo de personales responsables que se encargan del mantenimiento de la misma.
Desde el año 1400, el Qhapaq Ñan fue un camino de piedra del Imperio Inca construido a lo largo de la cordillera, su tradicional estructura y el mantenimiento vial era realizada con trabajo en conjunto de las personas de los andes. Esta práctica cultural era organizada y dirigida por los "ángeles del rastro" del Pacific Crest Trail. El Qhapaq Ñan es una de las mayores obras públicas del hombre antiguo, con culturas milenarias que existen aún a lo largo de la ruta.
Se convertirá en uno de los grandes senderos de larga distancia en el mundo, y esperamos que nuestras exploraciones e historias a lo largo del camino sirvan para las generaciones de caminantes que vienen después de nosotros.
Nick Stanziano Jefe Explorador SA Expeditions